Google Hummingbird

Google Hummingbird

Google Hummingbird website SEO aanpasssen?

Hummingbird update wat moet ik er mee?

Google maakte deze week bekend in alle stilte de afgelopen maanden de "backbone" (the algorithm) van de google zoekmachine te hebben vernieuwd. De upgrade is tegelijkertijd met het vijftienjarig bestaan van google search engine bekend gemaakt. Wat betekent de nieuwe "algoritme" voor de SEO van mijn website? Moet ik mijn website aanpassen aan de Google Hummingbird update? Zak ik nu wellicht weer in de ranking en kunnen gebruikers ons straks slechter vinden? HocomAdvies zocht het voor u uit!

 

Google Hummingbird wat moet ik met mijn website SEO doen?

Waar gaat het nu precies om. Google heeft in de afgelopen jaren al vaker aanpassingen gedaan aan haar zoekmachine. Veelal om de werking te verbeteren zodat verdere groei mogelijk was. Maar ook regelmatig om de gepresenteerde zoekresultaten in Google te verbeteren en betrouwbaarder te maken. Presentatie van een nieuw of aangepast "Google algorithm" of ook wel de code van de Google Backbone genoemd zorgde vaak voor zorgen onder webmasters. Na aanpassing kon het namelijk zomaar gebeuren dat je goedbezochte website ineens van een goed Google ranking (lees: van een plaats bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten) kon kelderen naar een veel lagere positie in de zoekresultaten. Omdat vaak iet meteen duidelijk was welke SEO factoren de nieuwe Google zoekresultaten bepaalde of konden beïnvloeden zorgde dat voor paniek. Want iedereen wil toch graag op de eerste rij van de zoekresultaten zitten?

Introductie Google Hummingbird update 2013

Met de introductie van Hummingbird lijkt er vooralsnog geen reden tot paniek te zijn. Volgens Goolge zelf en volgens "Google Watchers" is de nieuwe code van Google vooral bedoeld om tegemoet te komen aan de groei, het veranderende gebruik van het zoekplatform en het belangrijkste de resultaten die een zoekopdracht oplevert. Hummingbird moet er namelijk voor zorgen dat het zoekresultaat ook daadwerkelijk is wat de Google klant zoekt. 

Volgens google moet de kans dat er zoekresultaten worden getoond die niet of slecht passen bij de zoekvraag minimaal worden. Met andere woorden men hoeft niet eerst allerlij websites te bekijken om tot de conclusie te komen dat daar toch niet de informatie wordt aangeboden die men zoekt. Op deze manier kom je dus sneller bij bruikbare informatie terecht.

Wat betekent Hummingbird voor websites en SEO?

Het goede nieuws is dat de nieuwe Google Hummingbird Algorithm voor de bestaande SEO van websites geen gevolgen lijkt te hebben. Wat google en specialisten daar over zeggen:

Its all about High quality content. If it's ok for Google right now, it will possibly be ok for Google hummingbird as well. 

Website content wordt belangrijker dan keywords!

Met andere woorden, het draait om de content (inhoud) van de website. Als uw website en de content nu al op de juiste manier bewerkt en daarmee goed scoord in Google, dan zal dat waarschijnlijk ook in Google met de nieuwe Hummingbird code zo zijn. Want alles gaat draaien om "kwaliteit" van de de aangeboden informatie en de samenhang daarvan met het geheel. Het gaat dan er dan ook niet alleen meer om om de juiste "keywords" te hebben. Maar meer om wat er dan op de website achter die Keywords aan kwalitatieve informatie te vinden is. En of die dan aansluit bij wat de gebruiker zoekt. 

 

Kwaliteit van de website inhoud wordt steeds belangrijker!

De focus moet dus steeds meer komen te liggen op de kwaliteit van de inhoud van de website. Reden te meer, aandacht te besteden aan her gebruik en de content van uw website.
 Wat is dat dan, "goede content"? Hiermee bedoeld men onder andere dat de inhoud van uw website moet passen bij het onderwerp van uw website, regelmatig vernieuwd moet worden, actueel moet zijn en voor de gebruiker makkelijk en logisch toegankelijk moet zijn. Maar ook via sociale media moet worden gedeeld en gebruikt. Actief, actueel en inhoud dat zijn de keywords voor succes. Daarmee stijgt de waarde van uw content en wordt het door Google beoordeeld als kwalitatief betere informatie. Uiteindelijk zal dat er toe leiden dat gebruikers betere informatie krijgen als antwoord op zoekvragen dan nu het geval is. 
Op korte termijn succes behalen met SEO is nog steeds een optie maar voor echt succes is SEO gericht op de langere termijn een betere keuze.

SEO gericht op langere termijn de weg naar succes!

Zoals in het verleden al op ging: de aanhouder wint! Uiteraard zullen SEO aanpassingen op korte termijn bijdragen aan betere resultaten. Zoals uit bovenstaande analyse blijkt is SEO gericht de lange termijn de weg naar echt succes. Naast een goede invulling van de website komt meer en meer de focus op gebruik van de inhoud en actie op en in het verlengde van de website te liggen. Het omgevingsveld van uw webactiviteiten gaat belangrijker worden. 

De H van Google Hummingbird!

De H van Google Hummingbird, is ook een van de "H-s" waarmee HocomAdvies bedrijven graag verder helpt. Heeft u ondertussen toch nog vragen over Google en Hummingbird. Of twijfelt u of u met uw aanpak van uw webactiviteiten op de juiste weg zit? Is mijn website klaar voor Google Hummingbird of zit er meer aanvast? Een consult van HocomAdvies helpt antwoorden te vinden en gericht aan de slag te gaan. 

©2024  HocomAdvies.NL   Marketing Interim Internet