Online Adverteren Effectief of niet?

Is adverteren op media zoals NU.nl of Facebook.com zinvol?

online adverteren op Nu.nl of Facebook effectief?

Voor veel ondernemers is online adverteren nog een heel nieuw speelveld. Vaak is het een onbekende terrein en weet men niet goed wat het effect kan zijn van een advertentie campagne. De vraag is dan ook is online adverteren effectief of niet? HocomAdvies Marketing Interim & Internet denkt graag mee en heeft het online adverteren voor u getest! 

 

 

Online adverteren TESTEN = WETEN = LEREN

Om er achter te komen wat het effect van online adverteren is, is het slim om dat eerst op kleine schaal te testen. Online adverteren kan een "bodemloze put" zijn waar al snel veel van het marketing-budget in kan verdwijnen. Maar tegelijkertijd kan het ook veel opleveren. Het mooie is dat resultaten van je investering voor een groot deel meetbaar zijn. Je kunt snel bij sturen en inspelen op veranderingen in de markt of de actualiteit. Door eerst op kleineschaal te testen kom je veel te weten over online adverteren, wat het op levert en hoe je het aan pakt. 

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om te adverteren op populaire mobile apps. Onze bevinding is dat webbezoek steeds meer via mobiele apparaten plaats vind. Naast het gebruik van de "zoekmachines" om informatie te krijgen, zijn op mobiele apparaten apps met bijvoorbeeld nieuws, of sociale berichtgeving steeds belangrijker. Gebruikers kiezen die dagelijks vele malen om even het laatste nieuws, het weer, de file of status updates te checken. Adverteren via deze kanalen geeft je de mogelijkheid jouw bericht te tonen aan doelgroepen die passen bij jouw product of dienst. Hierdoor kan het bericht (advertentie) beter opvallen dan bijvoorbeeld via een zoekmachine.

 

HocomAdvies teste online adverteren op Nu.nl en op Facebook.com

HocomAvdies heeft voor een van de eigen merken een kleine test gestart op www.NU.nl en Op Facebook. Het mooie van adverteren op NU.nl app is dat je vooraf precies weet wat de kosten zijn. Ook kun je zien hoeveel "views" jouw advertentie zal hebben gedurende de looptijd. Het aanmaken van een advertentie is niet al te moeilijk en je kunt relatief snel starten met je campagne. Ons advies bij het aanmaken van je advertentie, kijk eerst eens hoe andere adverteerders dat doenn. Gebruik dat als inspiratie voor jouw eigen "creatieve" advertentie. Er zijn verschillende mogelijkheden wat formaat en invulling betreft. Wij hebben de eenvoudige versie gekozen voor deze test.

Ook op Facebook.com is het ook relatief eenvoudig een advertentie campagne te starten. Het verschil met bijvoorbeeld een Mobiele app zoals Nu.nl is, dat je niet vooraf betaald. Je betaald pas achteraf waarbij het aantal views en klikken op je bericht de kosten bepalen. Vooraf krijg je wel een indicatie van het mogelijk aantal views wat bij het gekozen budget past. Omdat Facebook een "Social Media" is, zijn de advertenties in tegenstelling tot bijvoorbeeld op Nu.nl berichten en geen vaste banners of advertenties. Je moet daarom vooraf even goed nadenken over je "advertentie bericht" en rekening houden met de advertentie regels die Facebook.com hanteerd. Het beheren, tussentijds aanpassen en bekijken van resultaten is via Facebook uitgebreider dan via Nu.nl.

 

Het resultaat GEEN OF juist EEN VERRASSING?

Het mooie van online adverteren is dat je vooraf al veel weet over het mogelijke resultaat van jouw advertentie op Nu.nl of Facebook.com. Toch blijft er in het adverteren (zoals algemeen in marketing activiteiten) een onzeker deel in zitten. Ondanks alle voorbereiding en analyses blijft het deels een verrassing hoeveel mensen op de link in de advertentie klikken en op jouw website of facebookpagina terecht komen. Het is geen verrassing dat er zeker resultaat zal zijn van de advertentie. Maar hoe goed dat resultaat is en wat het jou oplevert blijft toch voor een groot deel een verrassing. Met klein testen kun je in ider geval wel een indicatie krijgen van het resultaat. Maar alles hangt nog steeds af van de juiste marketing-boodschap, op de juiste tijd, in de juiste omgeving en passend bij de doelgroep die interesse heeft in jouw product of dienst. Dat is precies waar het bij marketing om gaat.
 

WEBSITE BEZOEK ANALYSEREN

Als je campagne eenmaal loopt is het verstandig het resultaat te volgen. Het bezoek op jouw website kun je bijvoorbeeld monitoren via Google analytics of in ons geval met het Analyse programma Matomo / Piwik. De bezoekers van Facebook zijn snel te herkennen maar die van Nu.nl vragen wel om wat aandacht. Met een zogenaamde "landings page", een pagina waar de link van nu.nl op uitkomt. Zie je meteen welke bezoekers en hoeveel jouw campagne via Nu.nl op heeft geleverd!

Hoeveel bezoekers levert dit medium op? Hoeveel van die bezoekers blijven plakken en ondernemen ook een vervolg actie? Bijvoorbeeld door informatie aan te vragen of door een bestelling te plaatsen? Op basis van de monitoring en de daadwerkelijke leads en extra omzet bepaal je het vervolg van de online advertentie campagne. Afhankelijk van budget, effectiviteit maar ook tijd en aandacht die je in het adverteren kunt stoppen bepaal je uiteindelijk jouw aanpak. Soms is het beter en efectiever om te kiezen voor een of twee campagnes. Daar kan dan alle aandacht en beschikbaar budget voor worden ingezet. Met waarschijnlijk een beter resultaat dan een hele brede aanpak waarbij er eigelijk te weining budget is om voldoende resultaat te krijgen. Is er een ruim budget dan kan een uitgekiende mix van verschillende online advertenties natuurlijk een beter resultaat brengen.

De ervaring met online adverteren samengevat:

Via Facebook zagen we een snel en kwantitatief resultaat. Veel doorklikken naar de boogde website. Veel "traffic dus" maar wel relatief vluchtige bezoeken. Men bekeek vaak maar een webpagina en was dan al weer weg.

Via de advertentie op Nu.nl was het resultaat wat langzamer. Het aantal klikken op de link in verhouding met het aantal keer dat mensen de advertentie te zien kregen is wat laag. Maar de kwaliteit van het bezoek lijkt (zo ver dat nu te zien is) beter. Website bezoekers bekijken vaak meer dan een pagina. Ook de gewenste vervolgactie ziet er goed uit.

Kortom. Door te testen en verschillende media te proberen krijg je een beeld van de mogelijkheden. Het resultaat blijft van heel wat factoren afhankelijk maar is in een bredere marketing aanpak zeker de moeite waard. 

We helpen u graag met uw online advertentie plannen. Bel of mai ons voor een afspraak!

 

©2019  HocomAdvies.NL   Marketing Interim Internet