Wat is de kracht van Gratis?

Een product of dienst Gratis geven verkoopt beter?

Gratis HocomAdvies marketing en internet

Wat is de kracht van GRATIS?

Goede vraag! Gratis lijkt wel een soort toverwoord te zijn. Het heeft iets magisch. Zodra bij een aanbieding of advertentie het woord Gratis staat. Wordt het product of de dienst voor potentiƫle klanten plotseling veel interessanter.
Gratis trekt de aandacht en nodigt uit om toch even te kijken waar het over gaat!
Niet voor niets zijn er vooral de laatste jaren veel reclame-acties van bijvoorbeeld retailers van het type twee kopen dan een artikel gratis! Of twee halen de derde gratis!

Het woord Gratis doet iets met mensen. Het geeft een goed gevoel. Want gratis is toch helemaal voor niets, noppes, nada...?

Als marketing advieseur heb je met veel verschillende onderwerpen te maken. Een van die dingen is de vraag of je moet gaan werken met Gratis (promotie) acties om je verkoop te vergroten. Als je daar eens goed over na gaat denken, kom je al snel uit op de vraag:

 

Waarom Gratis?

Als bedrijf maak je mooie producten of diensten die een bepaalde waarde bezitten. Je kosten en winst moeten door de verkoop van die dienst of product worden gedekt. Iets Gratis doen of weggeven is eigenlijk in strijd met dat gegeven. Je krijgt immers minder geld in het laadje? De kosten blijven gelijk dus je winst zal afnemen. Daarom is Gratis natuurlijk iets wat je als makerting tool gebruikt met bepaalde doelstellingen voor ogen. Je hebt dus vooraf bedacht "hoeveel" je van je winst of omzet weggeeft om je doelen te bereiken. Een marketing actie heeft dus altijd een doel en draagt bij aan het bredere marketing plan. Zo kan gratis worden ingezet als "publiciteit" om bijvoorbeeld in korte tijd naamsbekendhied op te bouwen. Vergelijk dit met de kosten die je anders an een advertentie zou besteden! Ook kun je voor gratis kiezen om de omzet van een bepaald product tijdelijk te verhogen. Klanten maken kennis met het product en zullen mogelijk volgende keer weer kiezen voor dat "fijne" product maar dan voor de normale prijs. 

 

Gratis als lokkertje?

Gratis kan ook als klantentrekker worden gebruikt. Klanten komen af op het Gratis product en nemen omdat ze er toch al zijn ook iets anders mee. Datzelfde effect gebruiken bijvoorbeeld retailers ook om hun klanten te binden. Het gevoel dat ze bij hun "vaste" supermarkt vaak leuke acties hebben met Gratis producten, weerhoud klanten er (onbewust) van naar andere winkels te gaan. Hier speelt Gratis in op het goede gevoel (binding) met de aanbieder.
Gratis kan ook een manier zijn om nieuwe klanten te krijgen. Zo zijn veel Telecom en Internet (TV) bedrijven actief met acties als: de eerste maanden gratis! Daarna ben je binnen en klant en is de normale prijs weer van toepassing.

 

 

Gratis als de grote "beinvloeder" van jouw gedachten!

Het bekende TV programma "MindFuck", is een mooi voorbeeld wat een onbewuste beinvloeding te weeg kan brengen. In dit succesvolle tv programma "MindFuck van Victor Mids worden toeschouwers door een bepaalde manier van communicatie op slimme wijze gestuurd in hun keuzes. De toeschouwer wordt beinvloed in de keuze die hij of zij gaat maken. Het slim gebruiken van Gratis is een zelfde truck om potentiele klanten te beinvloeden. Gratis brengt binnen onze hersenen bepaalde onbewuste processen op gang die het brein in een soort positieve toestand brengt. Want uit eerdere ervaringen heeft ons brein geleerd en allerlei associaties gemaakt. Dus zien wij ergens Gratis staan dan zal ons brein daar allerlei positieve zaken aan verbinden zoals: Gratis is goed - het geeft een fijn gevoel - en je wilt je fijn voelen. Je brein stemt jouw gedrag dus af op deze positieve signalen en maakt dat je open staat voor dit soort aanbiedingen.

 

Is Gratis wel echt gratis?

Dat is altijd de vraag. Bij het zien van aanbiedingen met Gratis denke wij bij HocomAdvies altijd aan het gezegde: Voor niets gaat de zon op! Bedrijven willen natuurlijk graag verkopen en moeten onder aan de lijn wel winst maken! Gratis iets weggeven zonder dat daar een bedoeling achter zit zal natuurlijk dom zijn. Het "Gratis van bedrijven is dan vooral bedoeld om jou te verleiden. Om klanten positief te stemmen met de bedoeling dat er nu of later meer gekocht wordt. Gratis is dus een manier om klanten te binden en om een imago te versterken waardoor de klantrelatie sterker kan worden. Als klant heb je nu een mooi voordeel gehad en ben je positief over het merk of bedrijf. Als je een volgende keer weer met dit merk of bedrijf te maken krijgt zal je brein het positieve van de eerdere Gratis ervaring koppelen aan wat jij denkt of voelt. En ben je eerder geneigd om weer iets van het merk of bedrijf te kopen ook al is er nu geen aanbieding. Op de korte termijn is het voor bedrijven dus omzet technisch zeker interessant om iets met een Gratis actie te doen. Maar de echte winst zal toch vaker op de lange termijn relatie liggen.

 

Moet ik wel voor GRATIS kiezen?

De vraag of acties met Gratis iets voor uw bedrijf of product kunnen betekenen is voor elk geval anders. Belangrijk is dat duidelijk is waarom Gratis als marketing tool (marketing middel) wordt ingezet. Wat wil je er mee bereiken? Wat is het doel en draagt dat bij tot het langere termijn doel van het bedrijf (of marketingplan).

HocomAdvies helpt u met het maken van deze afweging en het kiezen van een doelgerichte marketing aanpak.

 

©2019  HocomAdvies.NL   Marketing Interim Internet